مشاوره رایگان :09111445904

شرکت آسانسور و پله برقی امید پیمای بهروز

واجد شرایط

حرفه ای های

17/8

خدمات

ISO 9001 // ISO 9002

گواهینامه تاییدیه ایمنی

آسانسور چیست - شرکت اسانسور و پله برقی امید پیمای بهروز

آسانسور چیست
elevator-admin
مقالات
151 بازدید

آسانسور چیست؟

آسانسور چیست, امروزه جايگاه آسانسور ها در جهان و در صحنه زندگي روزمره افراد ديگر يك كالا و وسيله نقليه عمودي محسوب نميشود. افزايش جمعيت جهان توسعه شگفت آور شهرها تولد و تكامل آسانسورهاي مدرن و پيچيده ساخت آسمانخراش ها و بلند مرتبه هاي عظيم و برج هاي نمادين سر به فلک كشيده كشورها رشد رفاه فردی و اجتماعی.و…همه و همه دست به دست يكديگر داده و اين وسيله پيچيده تكنولوژي را به تلفيقی از مجموعه فن آوری های نوين امروزی تبديل نموده است.

رعايت استاندارد هاي ساخت نصب بهره برداری و نگهداري و مهمتر از آنها افزايش دانش عمومي و تخصصي در خصوص استانداردهاي اين وسيله .ضروری رفاهی ضمن تاثيرگذاری بر جلوگيری از بروز حوادث و وقايع گوناگون می تواند موجب ارتقاء كيفی و ايمنی آن در كليه زمينه ها گرديده و نيز بر افزايش آرامش و آسايش خاطر كاربران تاثير گذار باشد.

همانطور که می دانید آسانسور یا بالابر وسیله ای برای انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمانهای مختلف می باشد و در واقع اتاقک متحرکی است که می توان توسط آن به طبقات بالا یا رفت.
در تعریفی مشابه ، آسانسور به مجموعه تجهیزات حمل و نقل گفته می شود که انتقال عمودی مردم و یا وسایل بین طبقات ساختمان را فراهم می نماید.

یک آسانسور توسط موتور آسانسور نیروی لازم برای حرکت عمودی کابین را فراهم می کند. همچنین فرمانهای لازم برای توقف های خودکار و کنترل آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور انجام می شود.

تاریخچه آسانسور در دنیا

بشر از زمان های بسیار دور از چرخ چاه استفاده می کرده که شباهت هایی با آسانسور داشته است، اما تاریخچه آسانسور مربوط به زمانی می شود که ویترووس معمار رومی در یکی از آثارش از ابزاری به عنوان آسانسور استفاده کرد. طراحی و ساخت این ابزار حدود 236 سال پیش از میلاد مسیح توسط ارشمیدس انجام شد .که این آسانسور شامل یک اتاقک آسانسور بود که به وسیله طناب، نیروی حیوانات یا نیروی انسان کشیده می شد.

در سال 2005 نیز کتابی کشف شد که در آن به استفاده از آسانسور در مسائل جنگی اشاره شده است. همچنین در قرن 17 میلادی نیز از این آسانسورها در کاخ های فرانسه و انگلستان استفاده شده است.

اما اولین آسانسور که به عنوان وسیله ای برای جابه جایی مسافران باشد، در سال 1743 به دستور لویی شانزدهم ساخته شد که به آن صندلی پرواز گفته می شد. آین آسانسورها به مرور زمان پیشرفت کردن و باعث به وجود آمدن آسانسورهای کابلی به شیوه امروزی شدند.

تاریخچه آسانسور در ایران

اما تاریخچه آسانسور در ایران به زمان ناصرالدین شاه برمیگردد. ناصرالدین شاه طی سفری که به فرنگ داشت از دیدن این وسیله بسیار متعجب و شگفت زده شود و به این ترتیب ناصرالدین شاه دستور ساخت .آسانسور.در کاخ گلستان را داد و بعدها در زمان احمد شاه در پالایشگاه آبادان نیز آسانسور نصب شد اما امروزه اثری از این آسانسورها وجود ندارد.

وزنه تعادل آسانسور چیست؟

همانطور که از نام وزنه تعادل مشخص است وزنه تعادل وزنه ای است که برای متعادل نگه داشتن کابین بکار می رود.

قرقره هایی که به وزنه تعادل وصل شده اند باید مجهز به وسایلی باشند تا از بروز مواردی همچون خارج شدن طناب های آویز از شیار های فلکه و ورود اشیا بین طناب و شیار های فلکه جلوگیری نماید.

توجه نمایید که کابین آسانسور و وزنه تعادل باید توسط طناب های فولادی و یا زنجیر های فولادی و یا زنجیر های غلتکی آویزان شوند. تعداد رشته های طناب ها یا زنجیر های مورد نیاز و قطر آنها به مواردی همچون نسبت تبدیل ، ظرفیت اسمی ،جرم کابین و جرم طناب ها بستگی دارد.
همچنین کشش طناب فولادی باید بصورتی باشد تا وقتی که وزنه تعادل روی ضربه گیرها قرار دارد و موتور آسانسور در جهت حرکت به بالا در گردش است، کابین بالاتر نرود.
در مورد وزنه های داخل وزنه تعادل نیز بای عرض کنیم که معمولاً از وزنه های ۳۵ کیلوگرمی بتنی با روکش پلاستیکی جهت پر شدن با بتن و محافظ دست ٬ تشکیل می‌شود که درون قابی چیده شده‌.و بعد روی هم فیکس می شوند که در تکان های شدید .مثلا موقع پاراشوت از قاب خارج نگردند. البته تعداد وزنه ها بستگی به ظرفیت و وزن کابین آسانسور دارد و فرمولی که معمولا برای تخمین تعداد وزنه ها بکار می برند .بدین صورت است : وزن کابین + نصف وزن کلی ظرفیت نفرات درون کابین.

 

آسانسورهای امروزی و قطعات آن

به طور کلی آسانسورها دارای این قطعات هستند:

کابین: کابین آسانسور اصلی‌ترین قسمت آسانسور است.
کابل: از کابل برای ساپورت از ماشین و کشیدن بالابر ماشین استفاده می‌شود. معمولا تعداد لایه‌های کابل به بار و سرعت بستگی دارد.
موتور آسانسور: موتور آسانسورها متنوع است که دو نوع مهم آن موتور دنده‌ای و موتور گیرلس یا بدون دنده است.
تابلو فرمان آسانسور: تابلو فرمان آسانسور سیستمی برای کنترل دستی یا اتوماتیک بالابرها است. یکی از وظایف تابلو فرمان کنترل سرعت موتور آسانسور و کنترل جهت آن است؛ همچنین این قطعه درخواست‌ها از کابین و طبقات را پردازش و اجرا می‌کند. تابلو فرمان همچنین سایر تجهیزات الکتریکی را کنترل می‌کند. از دیگر وظایف تابلو فرمان می‌توان به حفاظت الکتریکی از تجهیزات و تشخیص لحظه‌به‌لحظه‌ی موقعیت کابین است.
ریل آسانسور: استیل T شکل یا شکل فولادی که به صورت عمودی در راه آسانسور نصب می‌شود وظیفه هدایت مسیر حرکت کابین آسانسور و وزنه های تعادل آسانسور را بر عهده دارد.
ترمز اطمینان: در صورت قطع شدن کابل، ترمز اطمینان از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند.
درب آسانسور: درب‌های آسانسور برای ورود و خروج در نظر گرفته شده است. درب آسانسور دو نوع است: درب‌های دستی و درب‌های اتوماتیک.

آسانسور کششی چیست؟

اصطکاک بین طناب و قرقره، کشش را به وجود می آورد که این نوع آسانسور به کششی معروف شده است. آسانسورهای هیدرولیکی از اصول هیدرولیکی (به معنای قدرت هیدرولیک) استفاده می کنند تا یک پیستون متصل به زمین را .بوسیله روغن ، تحت فشار قرار دهند تا کابین را بالا ببرند .و پایین بیاورند (تصویر بالابرهای هیدرولیک زیر). هیدرولیک با استفاده از ترکیبی از بکسل و قدرت هیدرولیک کابین را بالا و پایین میبرد.

نوآوری های اخیر شامل موتورهای آهنربای دائم ، دستگاه های روم لس (room-less) و گیرلس (gearless) و کنترلر های میکروپروسسوری(ریزپردازنده) است.

و در آخر 

امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده لازم را کرده باشید.

به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده بفرمایید.

مدیریت خدمات و پشتیبانی: 09909660958

واتساپ: 09111400958

اینستاگرام: elevator.opb

حجره اینترنتی: شرکت آسانسور و پله برقی امید پیمای بهروز 

ساعت کاری: ۸ا الی ۱۷

آدرس دفتر مرکزی: لاهیجان، خیابان امام خمینی، کوچه نجفی

آدرس دفتر فروش و خدمات: لاهیجان، خیابان انقلاب، ساختمان الماس، طبقه پنجم واحد ۷۰۴

به مدیریت: علی قاسمی معبود


آسانسور در لاهیجان, آسانسور و بالابر, نصب و راه اندازی آسانسور در لاهیجان, مونتاژ آسانسور درلاهیجان, قیمت نصب آسانسور در لاهیجان, مشاوره راه اندازی آسانسور, شرکت آسانسور در لاهیجان, طراحی و مونتاژ آسانسور در لاهیجان, مونتاژ آسانسور در لاهیجان, پلاه برقی در لاهیجان, نصب آسانسور در لاهیجان , شرکت امید پیمای بهروز , تعمیر آسانسور در لاهیجان, شرکت آسانسور لاهیجان, آسانسور در گیلان , آسانسور در لاهیجان, آسانسور گیلان, آسانسور لاهیجان, آسانسور هیدرولیک لاهیجان, آسانسور هم لیفت لاهیجان, قیمت آسانسور لاهیجان, قیمت ریل آسانسور لاهیجان, قیمت موتور آسانسور لاهیجان, آسانسور MRL لاهیجان, آسانسور بیمارستانی تخت بر, آسانسور بیماربر, قیمت آسانسور برانکارد بر, لیست قیمت آسانسور هیدرولیکی, مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی, آسانسور هیدرولیکی شیشه ای, آسانسور بیمارستانی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما با بروزترین خدمات

کنار شما هستیم

دسترسی سریع