حرفه ای های
خدمات
گواهینامه تاییدیه ایمنی
طراحی آسانسور, همیشه و برای شروع ساخت یک وسیله، یا ساخت یک ساختمان، اولین چیزی که مورد نیاز است، نقشه کلی آن می باشد.
به همین دلیل در راه اندازی یک ساختمان نیز نقشه آن بسیا حیاتی است. این نقشه به منظور بهینه سازی و پیشگیری از اتلاف هزینه و زمان، همین طور انتخاب درست و استاندارد قطعات جانبی به منظور کارکرد بهتر آسانسور انجام می شود.
این قطعات شامل ریزترین پیچ به کار رفته، تا انتخاب درب آسانسور و کابین و… می شود. که هر کدام از این موارد خود دارای آیتم های مختلفی همچون ابعاد، مدل و… می شوند.
مراحل کلی نقشه کشی آسانسور شامل تهیه نقشه کلی، نصب و انتخاب ریل ها، آماده سازی چاهک، دیوارکشی، راه اندازی موتورخانه، کابل کشی، تابلو فرمان و… می شود.
یکی از مهم ترین نکاتی که در راه طراحی یک بالابر باید به آن توجه کرد، میزان فضای موجود یا ابعاد چاه است.
در همین رابطه به صورت کلی یک طراحی به دو روش انجام می شود. در روش اول طراحی آسانسور متناسب با ابعاد چاه، مشخصات فنی آسانسور تعیین شده و عملیات انجام می شود. که در این زمینه انتخاب قطعات به دلیل محدودیت فضا، به درستی ممکن است، انجام نشود.
در واقع برای انتخاب قطعات با برخی محدودیت ها نیز مواجه خواهیم بود. اما در روش دوم که یکی از بهترین راه ها است، آسانسور براساس سلیقه مشتری، و البته ترافیک آسانسور تعیین می شود. که در نتیجه سبب خروجی بهتر و با کیفیت تر می شود.
چرا که علاوه بر چینش استاندارد و قطعات مناسب، از مدل های زیباتر با ابعاد مناسب تری نیز استفاده می شود.
مطابق مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ، ضوابط طراحی آسانسور ساختمان ها را در چهار دسته بندی قرار می دهد.
دسته اول ساختمان هایی با ترافیک سبک بدون داشتن زمان اوج ترافیک است که شامل کاربری های صنعتی و کاربری های مخاطره آمیز می باشد.
دوم ساختمان هایی با ترافیک متوسط بدون داشتن زمان اوج ترافیک است که شامل کاربری های مسکونی ، اداری ، هتل ها و خوابگاه ها می باشد.
سوم ساختمان هایی با ترافیک سنگین دارای زمان اوج ترافیک است که شامل کاربری های آموزشی تربیتی ، اداری ، حرفه ای ، تجاری ، تجمعی (سالن اجتماعات، سینما، تئاتر و …) و آن دسته از کاربری های درمانی مراقبتی که دارای ترددهای زیاد هستند (بیمارستان)، می باشد.
دسته چهارم ساختمان هایی با ترافیـک خاص شامل کاربری درمانی مراقبتی مانند درمـانگاه ها، کلینیک ها، بازداشتگاه ها و … می باشد.
طبق ضوابط طراحی آسانسور در ساختمان های دسته چهارم و مکان های نگهداری سالمندان و معلولان که بیش از یک طبقه دارند، تعبیه و طراحی حداقل یک دستگاه آسانسور برانکارد بر الزامی است، مگر اینکه سطح شیبدار مناسبی وجود داشته باشد.
مطابق بند ۲-۱ مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ، در ساختمان هایی با طول مسیر قائم بیش از ۷ متر از کف ورودی اصلی (معمولا بیش از سه طبقه)، تعبیه و طراحی آسانسور الزامی می باشد.
در ساختمان های ۸ طبقه یا ساختمان هایی با طول مسیر حرکت ۲۸ متر و بیش تر از کف ورودی اصلی، حتی اگر از نظر نقشه محاسبات استاندارد تعداد و ظرفیت آسانسور ، یک دستگاه آسانسور کفایت نماید، لازم است حداقل دو دستگاه در طراحی آسانسور در نظر گرفته شود.
در کلیه ساختمان ها با طول مسیر حرکت بیش از ۲۱ متر از کف ورودی اصلی، لازم است حداقل یک دستگاه آسانسور مناسب حمل بیمار طراحی گردد و در ساختمان هایی که وجود آسانسور الزامی می باشد، باید حداقل یکی از آسانسور ها قابلیت حمل صندلی چرخدار را دارا باشد.
هنگام آماده شدن نصب سیستم آسانسور برای کسب و کار یا ملک خود، داشتن یک برنامه خوب و سنجیده ضروری است.
طراحی آسانسور مناسب و یک برنامهریزی کامل به شما کمک میکند که یک سیستم آسانسور ایمن و کارآمد نصب کنید.
علاوه بر این، یک آسانسور با طراحی خوب و زیبایی شناختی، میتواند برای کسب و کار یا ملک شما بسیار مفید باشد. علاوه بر افزایش کارایی، یک برنامه خوب همچنین به شما کمک میکند تا از تغییرات احتمالی پر هزینه، تأخیرها یا تعمیرات ناشی از طراحی ضعیف، جلوگیری کنید.
برنامهریزی و طراحی آسانسور بخش حیاتی بسیاری از پروژههای ساختمانی است، اما معمولاً در خط مقدم ذهن توسعهدهندگان، کارفرمایان یا معماران نیست.
در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک میکند تا بهترین طراحی آسانسور را برای پروژه خود پیدا کنید و از عملکرد مناسب ساختمان اطمینان حاصل کنید.
آسانسورها وجه اشتراکی با دیگر فناوریهای حیاتی، اما غیرقابل چشم پوشی در زندگی ما دارند که ما آنها را بدیهی میدانیم.
اما، مانند اینترنت یا آب گرم خانه شما، وقتی آسانسورها به درستی کار نمیکنند، ما به سرعت اذیت میشویم و رفت و آمدمان دچار مشکل میشود.
از آنجایی که آسانسورها اغلب قهرمانان نادیده گرفته ساختمان هستند، احتمالاً برای طراحی آسانسور خوب تحسین زیادی از سمت دیگران دریافت نخواهید کرد.
با این حال، مهم است که به فرآیند طراحی آسانسور با دقت زیاد توجه شود تا همه عناصر ساختمان مانند یک تیم خوب در کنار هم کار کنند.
یکی از مواردی که در طراحی اولیه آسانسورها اهمیت بسیار زیادی دارند مبحثی به نام آنالیز ترافیک میباشد.
آنالیز ترافیک به ما کمک میکند تا بهترین حالت برای تعداد آسانسور، ظرفیت آسانسور، سرعت آسانسور و…را انتخاب کنیم،که تمامی این موارد در جا به جایی مسافران و همچنین کمتر کردن زمان انتظار برای رسیدن آسانسور بسیار مهم هستند.
برخی از عواملی که در آنالیز ترافیک آسانسور مورد بحث هستند عبارتند از:
آن میزان درصد از جمعیت ساختمان که میتوانند در ۵ دقیقه توسط آسانسور جا به جا شوند.
در ساختمان های مسکونی کافیست ۵ درصد از جمعیت ساختمان بتوانند در پنج دقیقه جا به جا شوند تا جا به جایی بین طبقات به صورت مطلوب انجام شود. این درصد در ساختمان های تجاری باید به ۱۲ درصد برسد.
۲: زمان سفر اسمی آسانسور
مدت زمانی است که آسانسور از بالاترین طبقه به پاین ترین طبقه رفته و سر جای اول خود بازمیگردد.
۳: انتظار برای آسانسور
حاصل تقسیم مدت زمان سفر اسمی آسانسور به تعداد آسانسور ها را انتظار برای آسانسور میگویند.
و در آخر
امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده لازم را کرده باشید.
به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده بفرمایید.
مدیریت خدمات و پشتیبانی: 09909660958
واتساپ: 09111400958
اینستاگرام: elevator.opb
حجره اینترنتی: شرکت آسانسور و پله برقی امید پیمای بهروز
ساعت کاری: ۸ا الی ۱۷
آدرس دفتر مرکزی: لاهیجان، خیابان امام خمینی، کوچه نجفی
آدرس دفتر فروش و خدمات: لاهیجان، خیابان انقلاب، ساختمان الماس، طبقه پنجم واحد ۷۰۴
به مدیریت: علی قاسمی معبود
اطلاعات تماس
ارسال ایمیل برای ما
پیام خود را ارسال بفرمایید
مشاور فنی و فروش:
زمان پشتیبانی 9 تا 18 است
کارشناس فروش و مشاوره
زمان پشتیبانی 9 تا 18 است