حرفه ای های
خدمات
گواهینامه تاییدیه ایمنی
استاندارد آسانسور چیست, به دلیل حوادث متعدد و آسیب های جانی و مالی زیاد در آسانسورهای آپارتمان در سالیان دور در سال ۱۳۷۷ با تغییر و تدوین استاندارد ملی سرانجام در سال ۱۳۸۳ استانداردسازی آسانسور الزامی شد.
استاندارد در لغت یعنی داشتن نظم و مطابق قانون بودن
مفهوم استاندارد ، تعیین کیفیت مناسب پذیرفته شده و توافقی برای هر کالا و یا خدمات یک شرکت در مقیاس جهانی می باشد.
درواقع تعیین شاخص های مورد نیاز برای تولید یک محصول یا خدمات در حیطه استاندارد سازی قرار می گیرد که به منظور رسیدن به سطح مطلوبی از کیفیت و برای حصول اطمینان مصرف کننده انجام می پذیرد.
آسانسور نیز به عنوان یه کالا که جهت سهولت در جابجای افراد در ساختمان ها از آن استفاده می شود نیز از این قاعده خارج نیست و برای آن هم استاندارد تعریف شده است .
در ادامه این مقاله قصد داریم شما را مقوله استاندارد آسانسور به طور کامل آشنا کنیم.
دریافت استاندارد برای آسانسور، به این دلیل که آسانسور مستقیماً با جان مردم در ارتباط است، اجباری است و هیچ ساختمانی بدون اخذ استاندارد آسانسور نمیتواند پایان کار ساختمان را دریافت و در نتیجه نمیتواند سند ساختمان را دریافت کند.
دریافت استاندارد آسانسور در جهت حفظ ایمنی افرادی که از آن استفاده میکنند و نیز بهرهبرداری مناسب و بهینه از این تکنولوژی که در حال گسترش است، الزامی میباشد. توجه داشته باشید که داشتن استاندارد آسانسور با ایمن بودن آسانسور تفاوت دارد.
از سال 1383 استانداردسازیهای آسانسور الزامی شد. به موجب این مصوبه استاندارد و قوانین ساختمانها، مالکین مؤظف هستند برای تمامی آسانسورها گواهینامه استاندارد آسانسور را دریافت کنند.
در این مقاله اطلاعات لازم برای دریافت استاندارد آسانسور را آوردهایم.
شما نیاز به گواهینامه استاندارد دارید، گواهینامه ای که شما محض احتیاط برای اثبات تلاش برای ایمنسازی آسانسورتان در صورت وقوع حوادث به آن نیاز دارید.
لیکن در صورتی که حادثه ای در آسانسور رخ دهد و آسانسور استاندارد نداشته باشد، افراد ذیل دارای مسئولیت هستند و باید پاسخگو باشند.
مالک ساختمان یا مدیر ساختمان
لازم به ذکر است براساس بند ۲۲- ۱۰-۲ و ۲۲- ۲- ۶ مبحث مقررات ملی ساختمان، مدیران و مالکان ساختمانها در ارتباط با ایمنسازی و اخذ تائیدیههای موردنیاز آسانسور برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهرهبرداری، به انجام سرویسهای ماهانه و سالانه آسانسور اقدام کنند.
در ضمن مدیران موظف اند ، ضمن همکاری با شرکت نصب کننده آسانسور جهت اخذ استاندارد نسبت به عقد قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه با شرکت نصب کننده آسانسور اقدام نمایند .
با مروری بر تاریخچه آسانسور در ایران متوجه میشویم که استاندارد آسانسور از ابتدا اجباری نبوده است و این استاندارد در دهه 70 شمسی تدوین شده است.
به طور کلی دو نوع استاندارد آسانسور وجود دارد که هر مدیر ساختمان یا مالکی موظف به اخذ آن است. استاندارد اولیه آسانسور و استاندارد ادواری آسانسور.
قانون موظف میدارد که مالکین برای گرفتن پایان کار ساختمان خود نیاز دارند که گواهی استاندارد آسانسور اخذ کنند.
این گواهی استاندارد آسانسور استاندارد اولیه آسانسور نامیده میشود.
با توجه به قوانین جدید ، مالکین برای گرفتن پایان کار ساختمان خود باید گواهی استاندارد را اخذ کنند.
این گواهی که در این مرحله اخذ میشود را گواهی استاندارد اولیه گویند ( بعد از پایان یافتن ساخت ساختمان ) .
نکته قابل توجه این است که قبل از اینکه استاندارد آسانسور دریافت شود نباید آسانسور توسط افراد ساکن در ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.
صرف نظر از نوع آسانسور شما استاندارد دانستن آسانسور همیشه با ایمن بودن آسانسور برابر نیست.
ضمنا ایمن بودن آسانسور شما نیز برایتان گواهی استاندارد آسانسور نمیشود! گواهیای که شما محض احتیاط برای اثبات تلاش برای ایمنسازی آسانسورتان در صورت وقوع حوادث به آن نیاز دارید.
گاهی ممکن است که آسانسور گواهی استاندارد داشته باشد، اما واقعا بهنظر ایمن نرسد. این شما هستید که باید در صورت هرگونه احساسی مبنی بر اینکه ایمنی آسانسور مناسب نیست، یا درصورت مشاهده هرگونه نشانه خرابی آسانسور، جهت واررسی ایمنی آسانسور اقدام کنید.
هترین رویکرد داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور است تا آسانسور همیشه ازلحاظ ایمنی تحت وارسی مرتب قرار بگیرد.
اخذ گواهینامه استاندارد آسانسور ممکن است زمانبر باشد. درواقع چنانچه شما بخواهید شخصاً این کار را انجام بدهید، احتمال دارد به بازرسیهای متعدد و مشکلات متعددی از ایمنی آسانسور مواجه بشوید؛
که در نتیجه باعث طولانی شدن زمان اخذ استاندارد آسانسور میشود.
ولی اگر چک لیست موارد بازرسی استاندارد رعایت شده باشد و یا شما از مشاورین و متخصصین کمک گرفته باشید، مدت زمان اخذ گواهینامه اولیه بین بازه زمانی ۲۰ تا ۳۵ روز و اخذ گواهی نامه استاندارد ادواری بین بازه زمانی ۱۰ تا ۳۰ روز میباشد.
توجه داشته باشید که زمان مد نظر جهت گرفتن گواهینامه به مواردی از جمله کارهای ساختمانیای که توسط کارفرماها انجام میشود و نیز شرکت بازرسی وابسته است و همچنین امکان کوتاه شدن زمان اخذ گواهینامه استاندارد نیز وجود خواهد داشت.
و در آخر
امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده لازم را کرده باشید.
به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده بفرمایید.
مدیریت خدمات و پشتیبانی: 09909660958
واتساپ: 09111400958
اینستاگرام: elevator.opb
حجره اینترنتی: شرکت آسانسور و پله برقی امید پیمای بهروز
ساعت کاری: ۸ا الی ۱۷
آدرس دفتر مرکزی: لاهیجان، خیابان امام خمینی، کوچه نجفی
آدرس دفتر فروش و خدمات: لاهیجان، خیابان انقلاب، ساختمان الماس، طبقه پنجم واحد ۷۰۴
به مدیریت: علی قاسمی معبود
ارسال ایمیل برای ما
پیام خود را ارسال بفرمایید
مشاور فنی و فروش:
زمان پشتیبانی 9 تا 18 است
کارشناس فروش و مشاوره
زمان پشتیبانی 9 تا 18 است