حرفه ای های
خدمات
گواهینامه تاییدیه ایمنی
ترمز آسانسور و انواع آن, پاراشوت یا ترمز اضطراری، یکی از مهم ترین قسمت های آسانسور برای متوقف کردن کابین آسانسور است.
ترمز اضطراری آسانسور یا پاراشوت در واقع قطعه ای است که در زیر یوک آسانسور یا در دو طرف آن قرار می گیرد.
این قطعه با کمک دو فکی خود می تواند کابین را روی ریل ها متوقف کند. پاراشوت یا ترمز اضطراری بیشتر برای زمان هایی استفاده می شود که آسانسور سرعتی بیش از حد مجاز دارد.
زمانی که سیم بکسل پاره شود و آسانسور در حال سقوط باشد ترمز به کار می افتد و آسانسور را نگه می دارد. کابین آسانسور نیز در فضای درون چاه آسانسور به نوعی معلق است.
اگر سیم بکسل آسانسور به هر دلیلی پاره شود، عملا نیروی جاذبه کابین و وزنه تعادل را به سمت پایین می کشد.
بنابراین برای جلوگیری از سقوط آزاد آن ها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.
برای این منظور از سیستم ترمز اضطراری آسانسور تحت عنوان پاراشوت استفاده می شود.
اجازه دهید برای درک بهتر سیستم پاراشوت نگاهی دقیق تر به مکانیزم عملکرد ترمز اضطراری آسانسور بیندازیم.
دو دلیل اصلی وجود دارد که ممکن است باعث سقوط کابین آسانسور شوند:
قطعی ناگهانی برق
پاره شدن سیم بکسل های نگهدارنده کابین
هر چند برای مهار آثار مخرب هر یک از دو رخداد فوق از سیستم های خاصی در آسانسور استفاده می شود؛
اما علی رغم تمام این اقدامات باز هم احتمال سقوط کابین آسانسور به صفر نمی رسد.
بنابراین لازم است که به کمک ترمزهای اضطراری جلوی بروز حوادث خطرناک را بگیرید.
آسانسورها معمولا با سرعت حدود 1 متر بر ثانیه حرکت می کنند.
اگر به هر دلیلی سرعت آسانسور به بالاتر از این عدد برسد، سیستم پاراشوت وارد عمل می شود.
شتاب کند شونده:
در زمان سقوط میزان شتاب کند شونده باید بین ۰٫۲ تا ۱gn باشد.
آزادکردن ترمز ایمنی
پاراشوت:
پاراشوت یا ترمز ایمنی مکانیزمی است کە زیر یوک کابین و در دو طرف آن سوار میشود و به وسیله ی دو فکی که دارد، می تواند کابین را روی ریل ها متوقف کند.
عملکرد پاراشوت بدین گونه است که به محض افزایش بیش از حد سرعت کابین،(برای آسانسور های مختلف متغیر می باشد) سیم بکسل متصل به گاورنر متوقف میشود وبه تبع آن اهرمی که به این سیم بکسل متصل است همراه با ادامه ی حرکت کابین کشیده میشود و دو فک ترمز را بهم نزدیک میکند ، در این زمان بر اثر وزن کابین و سطح تماس فک ها با ریل ، کابین می ایستد .
نکاتی که می بایست کنترل شود:
در زمان نصب دسته پاراشوت به فک ها پیچ آلنی در حدی سفت گردد که دسته پاراشوت کاملا محکم به فک ها متصل نباشد (دسته پاراشوت باید کمی خلاصی داشته باشد)پ
در زمان نصب دسته پاراشوت نصب شد باید بتوانیم از رو یا زیر کابین فنر باید طوری تنظیم شود در حین اینکه فنر تحت فشار است بتواند حدود ۱۰ سانتی متر هم جمع شود ( فنر مانع بالا آمدن دسته پاراشوت نشود)
در زمانی که دسته پاراشوت نصب شد باید بتوانیم از رو یا زیر کابین دسته پاراشوت را بهراحتی بالا بکشیم و رها کنیم و فک ها به حالت عادی برگردند.
ترمز d.c الکترومغناطیس
این مورد با کوبل هایی که سرعتی هستند و وقت کمی میگیرند ساخته شده است ولی گاهی به صورت مداوم استفاده میشود که نیرو کاهش می یابد.
روکش و بازوها از جنس چدن می باشند و پوشش ترمز روی بازوها قرار دارد و فنر زیر محور چرخش بازوها قرار دارد میگیرد .
بهترین ترمز وسیله ای است که از جنس چدن پولیتی با سختی 150hbاست.این نوع ترمز به طور آهسته حرکت میکند و معمولا در مکان های آرام و بی سروصدا به کارمیرود.
این نوع ترمز با دست کار میکند و بسیار ساده است.تکان های میان غلطک سیلندری و روکش ترمز کم است به همین عنوان ترمز سریع است.
ترمز سیم بکسل فقط در زمانیکه سرعت در جهت حرکت به پایین زیاد باشد عمل میکند.
این ترمز دارای ترمز،کمپرسور هوا،مخزن هوا و کنترل کننده الکترونیکی میباشد .
یک فک به روکش فولادی متصل است که فک دیگری به صورت افقی حرکت میکند و به سیم بکسل ها نیرو وارد میکند.
در آخر که سیم بکسل بین فک و سیستم بالابر قرار میگیرد از حرکت باز می ایستد.
و در آخر
امیدواریم از خواندن این مقاله استفاده لازم را کرده باشید.
به شما بزرگواران پیشنهاد می کنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مشاهده بفرمایید.
مدیریت خدمات و پشتیبانی: 09909660958
واتساپ: 09111400958
اینستاگرام: elevator.opb
حجره اینترنتی: شرکت آسانسور و پله برقی امید پیمای بهروز
ساعت کاری: ۸ا الی ۱۷
آدرس دفتر مرکزی: لاهیجان، خیابان امام خمینی، کوچه نجفی
آدرس دفتر فروش و خدمات: لاهیجان، خیابان انقلاب، ساختمان الماس، طبقه پنجم واحد ۷۰۴
به مدیریت: علی قاسمی معبود
ارسال ایمیل برای ما
پیام خود را ارسال بفرمایید
مشاور فنی و فروش:
زمان پشتیبانی 9 تا 18 است
کارشناس فروش و مشاوره
زمان پشتیبانی 9 تا 18 است